- Úvodní stránka
- Realizace
- Ilioneus
Johann Martin Fischer
Ilioneus
Litinová socha z produkce blanenských železáren, původně na zámku Malonice, nyní v Klatovech
Spolupráce, další autoři
- Václav Fiala (současná instalace 2009)
- Blanenské železárny
Časové údaje
Před r. 1815 vytvořil J. M. Fischer sádrovou kopii torza antické sochy (kol. 320 př. n. l.) a doplnil mu ruce a hlavu. Od 20. let 19. st. podle tohoto modelu odlévány v blanenských železárnách litinové sochy. Od 2009 současná instalace.
Materiál
litina
Umístění
Klatovy, nádvoří domu čp. 66.
Souřadnice
49°23'40.0524"N, 13°17'38.004"E mapa
Památková ochrana: ne
Popis
Základem sochy je antické torzo neznámého autora (kdysi byla připisována dokonce Praxitelovi), které se dnes nachází v mnichovské Glyptotéce jako jeden z jejích nejvzácnějších kusů. Torzo - tehdy ještě s hlavou - se prostřednictvím malíře Hanse von Aachen, nákupčího Rudolfa II., dostalo do císařských sbírek, s nimiž sdílelo jejich neblahý osud po císařově smrti: bylo uloženo v jednom z hradních sklepení a za vlády Josefa II. se při vyklízení Pražského hradu stalo součástí proslulé dražby pozůstatků kdysi velkolepé sbírky. V té době již bezhlavé torzo označené jako „nárožní kámen" koupil za 30 krejcarů sochař Josef Malínský. Od něho se dostalo do Vídně do majetku proslulého lékaře, profesora anatomie a také významného sběratele Josefa Bartha. Anatomické studie lidského těla patřily k aktuálním uměleckým problémům a lékař Barth spolupracoval s nejvýznamnějšími sochaři své doby, kteří pro něj zase zhotovovali anatomické modely. Mezi ně patřil i profesor vídeňské akademie Johann Martin Fischer (1740-1820). Ten vytvořil sádrovou verzi doplněnou o chybějící hlavu a ruce, při čemž mu Barth údajně pomohl nalézt správnou podobu gesta, odpovídající pohybu Ilionea, instinktivně si chránícího hlavu proti letícím Apollónovým šípům. Přestože už v roce 1815 prodal Barth torzo korunnímu princi Ludvíku Bavorskému (pozdějšímu Ludvíku I.)13, sádrový odlitek dotvořené sochy zůstal u Bartha, kde si ho - nejspíš až někdy ve dvacátých letech - povšiml majitel blanenských železáren hrabě Hugo Franz Salm. Právě tato socha jej měla inspirovat k myšlence odlévat ve svých slévárnách, největším podniku své doby ve střední Evropě, antické sochy pro zámecké parky. Hrabě od Bartha zakoupil Ilionea a několik dalších sádrových modelů (Bakchus se satyrem, Pan, Venuše, Diana, Polyhymnie ad.). V roce 1831 získaly železárny na pražské průmyslové výstavě zlatou medaili právě za litinové sochy Bakcha a Illionea. Sochou Ilionea také hrabě Salm obdaroval básníka Johanna Wolfganga Goetha, když ho navštívil ve Výmaru. Sochy zde byly odlévány až do první světové války, takže nelze přesně určit, z jaké doby klatovská verze pochází, dnes však jsou velmi vzácné. Autorovi je známa jen existence několika identických odlitků, které byly použity pro výzdobu zámeckého parku v dolnorakouském Wetzdorfu, kde se nachází „rakouská Walhalla" - sochy a poprsí významných vojevůdců a hrob maršála Radeckého. Pro úplnost dodejme, že původní význam antického torza samozřejmě není možné zcela přesně určit. Snad skutečně zobrazovala jednoho z Niobiných synů (u torza v mnichovské Glyptotéce je použit název „tak zvaný Ilioneus") z antického mýtu. Dle Ovidia se thébská královna Niobé pyšnila nejen svým bohatstvím, ale i svými sedmi syny a sedmi dcerami. Její zpupnost šla tak daleko, že se jimi začala vyvyšovat i nad bohyni Létó, která měla děti pouze dvě - Apollona a Artemis. Ty ji však krutě pomstily, když všechny její dcery a syny zahubily střelami z luku. Jako Ilioneus, jehož jméno najdeme v Ovidiových Proměnách (ze sedmi synů byl tím nejmladším), byla socha „identifikována" v renesanci po svém objevení, ovšem jde o název zcela imaginární. Ani v případě, že by šlo skutečně o syna Niobé, nemohli tehdy samozřejmě tušit, který z nich to byl. Navíc Ovidiovy Proměny jsou mnohem mladší než samotná socha a řecká verze mýtu (např. u Homéra) se od Ovidia liší například i v tom, že se v ní jméno Ilioneus neobjevuje.
Historie
Ilioneus je vynikajícím zástupcem umělecké litiny a vlastně i sochařství počátků 19. století. Litinová socha z produkce blanenských železáren pochází ze zámku Malonice. Nejspíš v padesátých letech byla přenesena do Klatov do Mercandinových sadů. Restaurátoři, kteří v devadesátých letech renovovali zdejší pozdně barokní sochy, ji odvezli do Plzně a jistý čas pak byla vystavena před Střední uměleckoprůmyslovou školou Zámeček. Odtud byla vrácena až díky Václavu Fialovi. Fiala ji zapojil do nové sochařsko-architektonické úpravy arkádového dvora nejkrásnějšího klatovského domu, jehož dominantou se v nové prezentaci na vysokém soklu stala. Do středu dvora Fiala umístil geometricky pojatou žulovou fontánu. Vznikl tak kultivovaný prostor, zejména v létě spontánně navštěvovaný a využívaný i pro kulturní akce.
Jako perličku uveďme, že sádrový odlitek sochy - i s rukama, tedy v podobě z 19. století, nikoliv rudolfinské! - si zahrál ve filmu Císařův pekař - pekařův císař uvedeném v roce 1951, takže určitě budou existovat i její další verze; ostatně šlo o sériovou výrobu.
Literatura
Fišer 2011, s. 101-103.
Sedlářová, Jitka: Blanenská litina a její průkopník starohrabě Hugo Franz Salm (1776-1836). Sborník příspěvků z 26. plzeňského sympozia k problematice 19. století. Praha: KLP 2007, s. 185-211.
Lokace vyhledávaného díla:
Seznam objektů na mapě:
Autor hesla:
Marcel Fišer